čtvrtek 3. července 2014

27. 06. 2014, Konec školního roku na dánský způsob

Už v úterý jsem si všimla, že se po Dánsku promenádují mladé holky s námořnickýma čepicema. Nejdřív jsem si myslela, že je to recese, hnutí nebo součást nějaké (politické?) kampaně... Pak jsem se ale dozvěděla, že tyhlety student caps nosí studenti, kteří právě dokončili střední školu.

Taky jsem se dozvěděla, že existuje několik druhů těchto čepic - viděla jsem nejen červené, ale i modré či černé a každá má svůj význam - Noemi mi to vysvětlovala tak, že například černou nosí ti, kteří chodili na technické gymázium a červenou zase ti, kteří chodili na jinou školu. Nevím, je to jen příklad.
Je to celkem pěkná tradice, prý už někdy od 19. století a taky se s tou čepkou pojí nějaké pověry a zvyky, ale o tom jsem žádné konkrétní příklady neslyšela.

To je ta kultivovaná stránka věci.
Jako vždy ale existuje i ta méně kultivovaná.
Každá jedna třída si objedná takový černý autobus nebo náklaďák nebo co to je, vyzdobí si to nějakými plachtami s nápisy, a jezdí s tím po celém městě. Celý den, od rána do večera. Pravděpodobně všichni z jedné konkrétní třídy stojí vzadu na té korbě, tancují na diskohudbu, která hraje na plného (slyšela jsem i hardbass!), zpívají, pijou, křičí na tebe anebo ti ukazují holé zadky. A takových veselých autobusů okolo tebe projede za den klidně i pět.
Celkem bujaré zakončení školního roku, to tedy ano.
Na naše loučení se školou nebo dokonce ozvěny to ale stejně nemá ani zdaleka!
Ach...

Žádné komentáře:

Okomentovat