sobota 5. července 2014

30. 06. 2014, SU

S dívčinou, která se ze stejného důvodu rozhodla přijet do Dánska taky tak brzo, jsme se domluvily, že v pondělí 30. 6. skočíme do školy se poptat jisté kompetentní úřednice na SU, neboli na finanční příspěvek od státu pro studenty.
Dáni to mají easy peasy - jim jenom stačí dostat se na vysokou školu, a už automaticky dostávají 5 753 DKK (tj. 21 268 Kč) měsíčně.
Ne, to není překlep.
Takže si to zrekapitulujme - nejen, že je zde studium zdarma, oni tady Dánům za to, že studují, dokonce i platí.

Slyšela jsem ale, že se mladým Dánům moc studovat nechce. I přesto.
A potom, že neví, kde je Česká republika.
Anebo kolik je 13 na druhou.



Po nějakých novelách nebo po čem však EU "donutila" Dánsko, aby takto finančně podporovali i zahraniční studenty, kteří se na vysokoškolské studium v DK přihlásí. Tady v Dánsku stejně panuje taková idea, že všichni jsou si ve všech ohledech rovni (proto mají velmi moc hodně příliš vydělávající Dánové daně i přes 60%)
No a takhle to na nás chudáčky jedny ambiciózní vymysleli:

  • student musí být v Dánsku na denním studiu, tj. ne na Erasmu nebo něčem podobném
  • student musí být občan EU
  • student si najde brigádu, ve které stráví cca 12 hodin týdně 
To jsou fakta, která nám byla známa už předtím. Chtěli jsme však vědět přesněji, jaké existují (spodní i vrchní) hranice, kam je třeba zajít, co je potřeba k žádosti přinést apod. 
Šli jsme tedy já, Denisa a taky Honza do školy, kde jsme si počkali, až se u dané paní uvolní místo. 
A pak jsme to na ni všechno vyhrkly (šly jsme dovnitř jen 2, tři lidi by ji mohli přeci jen zastrašit).
Dozvěděly jsme se několik dalších podmínek. Tedy, abychom si mohly/mohli požádat o SU, musíme:
  • pracovat minimálně 43 hodin / měsíc
  • mít hodinovou mzdu 81 DKK a výše (před zdaněním)
  • se vlézt do platu 10 701 DKK (tj. nesmíme si jen v brigádě měsíčně vydělat více než tolik - sranda, v přepočtu je to skoro 40 000 Kč)

Pak jen stačí přinést této paní pracovní smlouvu, výplatní pásku, vyplněnou žádost a pas (snad jsem nic nezapomněla) aaa už jenom čekat, až se našich prvních o něco méně než 5 731 DKK (daně, daně, daně) připíše na náš účet.
A hlavně si hlídat, že každý měsíc všechno splňujem.

Já mám celkem problém asi, ale doufám, že se to brzy nějak vyřeší; on totiž mým spolupracovníkům posílá měsíčně na úřad jen například 20 hodin za měsíc (i když odpracovali dejme tomu 100), a zbytek jim vyplatí na ruku. A 20 hodin měsíčně mi co? NESTAČÍ.
Takže doufám, že můj zaměstnavatel bude moc super a zapomene na to, že je Íránec, a že mě chce ojebat. (pardon za to slovíčko, já jsem jinak princeznička)
Budu to muset s ním nějak vymyslet, anebo si najít nějakou druhou práci. Ale říkám si, že zatím to ještě až tak řešit nemusím. Ještě mám na to pár týdnů.

Žádné komentáře:

Okomentovat